Using Virtual and Augmented Reality to improve understanding of abstract concepts in mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62943/rck.v2n1.2023.42

Keywords:

Virtual reality, augmented reality, math, learning, concept understanding

Abstract

The use of virtual reality (VR) and augmented (AR) to improve understanding of abstract concepts in mathematics has emerged as a promising area of educational research and practice. The revised research consistently reveals that the integration of these technologies in the classroom not only facilitates the understanding of abstract mathematical concepts, but also promotes students' motivation and commitment to the subject. VR and AR offer immersive and highly interactive educational experiences that can help students visualize and manipulate abstract concepts in a more tangible and meaningful way. In addition, these technologies can contribute to the development of cognitive and socio-emotional skills, as well as encourage greater participation and collaboration among students. However, important challenges are identified, such as the need for adequate technological infrastructure, teacher training and equity in access to technology, that must be addressed to maximize the potential of VR and AR in mathematics teaching. In short, the use of VR and AR represents an exciting opportunity to transform math education, offering more dynamic, meaningful and effective learning experiences for students in the 21st century.

References

Aragón, L. L. (2020). Producción de recursos didácticos para el aula de matemáticas de Secundaria con realidad aumentada. Innovación educativa, (30), 185-198. DOI: https://doi.org/10.15304/ie.30.6905

Arteaga Alcívar, Y. A. (2023). Infopedagogía en el aula: Potenciando el aprendizaje a través de la integración de tecnología y pedagogía en Ecuador.

Barrios Soto, L. M., Maradey Coronell, J. A., & Delgado González, M. J. (2022). Realidad aumentada para el desarrollo del pensamiento geométrico variacional. Revista Científica UISRAEL, 9(3), 11-28. DOI: https://doi.org/10.35290/rcui.v9n3.2022.599

Castro, M. Y. T., Yataco, P. V., Valdivia, M. I. V., & López, G. S. L. (2022). Desarrollo de las competencias matemáticas en entornos virtuales. Una Revisión Sistemática. Alpha Centauri, 3(2), 46-59. DOI: https://doi.org/10.47422/ac.v3i2.80

Criollo, L. R. S., Calderón, C. J. C., Gámez, J. L. C., Montes, C. C., & Lara, R. M. (2023). Rompiendo barreras en la enseñanza de las matemáticas: cómo las aplicaciones y tecnologías pueden mejorar el desempeño académico y la confianza del estudiante.

Florez, C. C., Quevedo, W., Galora, F. J., & Toasa, R. M. (2021, June). Performance of WebGL standard for displaying 3D applications on mobile devices. In 2021 16th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (pp. 1-6). IEEE. DOI: https://doi.org/10.23919/CISTI52073.2021.9476391

González-Artunduaga, J., Bacca-Acosta, J., & Díez-Fonnegra, C. (2021). Creación e implementación de una aplicación móvil con realidad aumentada para la enseñanza de la suma y la resta de polinomios. Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI, 540.

Guamani, M. A. E., Peña, M. E. N., Naranjo, J. K. F., & Mayorga, M. G. Z. (2023). La realidad aumentada en el desarrollo lógico matemático en el nivel inicial. Revista multidisciplinaria de desarrollo agropecuario, tecnológico, empresarial y humanista., 5(3), 6-6.

Herrera, M., Guzmán, J. I., & Rodríguez, C. (2020). Desarrollando habilidades de visualización espacial a través de la realidad aumentada en el aprendizaje del cálculo en varias variables.

Martínez, O. M., Mejía, E., Ramírez, W. R., & Rodríguez, T. D. (2021). Incidencia de la realidad aumentada en los procesos de aprendizaje de las funciones matemáticas. Información tecnológica, 32(3), 3-14. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642021000300003

Moya, J. G., Gualpa, J. E. U., & Chicaiza, C. V. V. (2023). Estrategias y soluciones tecnológicas para mejorar la enseñanza y el aprendizaje en niños y jóvenes. Revista Científica FIPCAEC (Fomento de la investigación y publicación científico-técnica multidisciplinaria). ISSN: 2588-090X. Polo de Capacitación, Investigación y Publicación (POCAIP), 8(2), 420-431.

Naranjo, J. E., Robalino-López, A., Alarcon-Ortiz, A., Peralvo, A. E., Romero, R. J., & Garcia, M. V. (2021). Sistema de realidad aumentada para la enseñanza de matemática en tiempos de COVID-19. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E42), 530-541.

Obando, R. A. I., Sánchez, M. E. E., & Chico, X. D. R. L. (2023). Tratamiento Alternativo en el Aprendizaje de Matemáticas con Entornos Digitales Basados en Realidad Aumentada para Niños con Síndrome de Down. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 7129-7145. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7467

Ovalle Nobles, J. N. (2015). Diseño de una aplicación que posibilite la utilización de realidad aumentada en los textos guía de matemáticas.

Palma Cedeño, G. D. (2022). Estudio de viabilidad para la implementación de herramientas educativas usando realidad aumentada en la optimización del aprendizaje en los estudiantes de la Escuela de Educación Básica Líderes del Saber de la ciudad de Babahoyo (Bachelor's thesis, Babahoyo: UTB-FAFI. 2022).

Perico, J. Y. M. (2018). Realidad aumentada como mediación pedagógica para la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en facultades de Ingeniería. Virtu@ lmente, 6(1), 49-59. DOI: https://doi.org/10.21158/2357514x.v6.n1.2018.2103

Quinto, A., Vanegas, J. C., & Arboleda, W. H. (2017). Uso de realidad aumentada en el proceso de aprendizaje de las figuras geométricas en un grupo de estudiantes del pregrado en Ingeniería de Sistemas de la Corporación Universitaria Adventista. INVESTIGACIÓN FORMATIVA EN INGENIERÍA, 261.

Rivera, E. F., Morales, E. E., Florez, C. C., & Toasa, R. M. (2021, September). Development of an augmented reality system to support the teaching-learning process in automotive mechatronics. In International Conference on Augmented Reality, Virtual Reality and Computer Graphics (pp. 451-461). Cham: Springer International Publishing. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-87595-4_33

Sousa Ferreira, R., Campanari Xavier, R. A., & Rodrigues Ancioto, A. S. (2021). La realidad virtual como herramienta para la educación básica y profesional. Revista Científica General José María Córdova, 19(33), 223-241. DOI: https://doi.org/10.21830/19006586.728

Zambrano, R. L. C., Romero, M. E. Y., Dávila, K. E. D., & Balarezo, C. E. B. (2023). Realidad virtual y aumentada en la educación superior: experiencias inmersivas para el aprendizaje profundo. Religación. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 8(37). DOI: https://doi.org/10.46652/rgn.v8i37.1088

Published

2023-04-12

How to Cite

Moya Carrera, Y. (2023). Using Virtual and Augmented Reality to improve understanding of abstract concepts in mathematics. Revista Iyayku, 2(1), 26–38. https://doi.org/10.62943/rck.v2n1.2023.42

Issue

Section

Artículos