The virtual world and education 4.0

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62943/rig.v3n1.2024.73

Keywords:

Virtual world, education 4.0, education, virtual reality

Abstract

In recent years, with the rise of technological tools, the virtual world and Education 4.0 have occupied important places as resources to carry out processes and activities in different fields, achieving relevant results for the professional development of individuals. This research tries to investigate the virtual world and Education 4.0, its definitions, characteristics and contributions that they have made to people so that they develop strategies that allow them to face social demands, in addition, to know if there are investigations that show the advances achieved with these new ways of teaching and learning. These technological resources allow students to understand and explore having direct contact with information from the web, interact and collaborate with other users. For this reason, these new scenarios facilitate the development of abilities, skills and competencies, giving students the opportunity to participate in their own learning. The virtual world and Education 4.0 offer a space for training, social life, with an environment that leads to innovation, creativity, development of interactive teaching experiences and a business vision. Therefore, it is important to make adjustments so that the curricula have the necessary changes and the implementation of these new learning models.

References

L. I. González-Pérez y M. S. Ramírez-Montoya, «Components of Education 4.0 in 21st Century Skills Frameworks: Systematic Review», Sustainability, vol. 14, No 3, pp. 1-30, 2022, doi: 10.3390/su14031493. DOI: https://doi.org/10.3390/su14031493

S. M. Díaz Fernández, «Mundos virtuales. Metaanálisis de experiencias educativas desde sus inicios», Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, vol. 34, No 2, pp. 43-63, 2016. DOI: https://doi.org/10.14201/et20163424363

G. A. Varela Navarro, «Mundos Virtuales Educativos: una estrategia de aprendizaje para nativos digitales.», 2010.

Ó. Pérez Latorre y X. Ruiz Collantes, «Análisis de la significación del videojuego. Fundamentos teóricos del juego, el mundo narrativo y la enunciación interactiva como perspectivas de estudio del discurso», Tesis Doctoral, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, 2010.

G. A. C. Reyes, "Desarrollo de habilidades de liderazgo para la gestión eficaz de equipos virtuales," Nexus Research Journal, vol. 2, no. 2, pp. 23-34, 2023. DOI: https://doi.org/10.62943/nrj.v2n2.2023.13

B. M. Lárez, «Competencias digitales y videojuegos online», DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, vol. 19, No 1, pp. 1-11, 2010.

H. del Castillo, D. Herrero, A. B. García Varela, M. Checa, y N. Monjelat, «Desarrollo de competencias a través de los videojuegos deportivos: alfabetización digital e identidad», Revista de Educación a Distancia (RED), vol. 33, No 1, pp. 1-22, 2012.

J. C. Sandí Delgado y C. V. Sanz, «Juegos serios para potenciar la adquisición de competencias digitales en la formación del profesorado», Revista Educación, vol. 44, No 1, pp. 454-471, 2020. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37228

E. Menjivar Valencia, E. Sánchez Rivas, J. Ruiz Palmero, y T. Linde Valenzuela, «Revisión de la producción científica sobre la Realidad Virtual entre 2016 y 2020 a través de Scopus y WOS», EDMETIC, vol. 10, No 2, pp. 26-55, 2021, doi: 10.21071/edmetic.v10i2.13422. DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i2.13422

A. L. C. Chimarro, "Desarrollo de competencias digitales en la educación infantil: Experiencias y desafíos en el contexto actual," Revista Científica Kosmos, vol. 2, no. 1, pp. 4-14, 2023. DOI: https://doi.org/10.62943/rck.v2n1.2023.40

J. D. Anacona Ortiz, E. E. Millán Rojas, y C. A. Gómez Cano, «Aplicación de los metaversos y la realidad virtual en la enseñanza», Entre Ciencia e Ingeniería, vol. 13, No 25, pp. 59-67, 2019, doi: 10.31908/19098367.4015. DOI: https://doi.org/10.31908/19098367.4015

S. Saev, «Pedagogical model for utilizing Second Life in blended course for future social workers», AIP Conference Proceedings, vol. 2172, No 1, pp. 1-9, 2019. DOI: https://doi.org/10.1063/1.5133517

L. Díaz-López, J. Tarango, y J. R. Romo-González, «Realidad Virtual en procesos de aprendizaje en estudiantes universitarios: motivación e interés para despertar vocaciones científicas», Cuadernos de Documentación Multimedia, vol. 31, No 1, pp. 1-14, 2020. DOI: https://doi.org/10.5209/cdmu.68958

S. Panerai, V. Catania, F. Rundo, y R. Ferri, «Remote Home-Based Virtual Training of Functional Living Skills for Adolescents and Young Adults With Intellectual Disability: Feasibility and Preliminary Results», Frontiers in Psychology, vol. 9, No 1, pp. 1-6, 2018. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01730

Y. C. Lozano-Abad, A. M. Rosales-Doria, y J. C. Giraldo-Cardozo, «Competencias del Siglo XXI: ¿Cómo desarrollarlas mediante el uso de videojuegos en un contexto multigrado? - 21st century competencies: how to develop them through the use of video games in a multigrade context?», Panorama, vol. 12, No 23, pp. 6-17, 2018, doi: 10.15765/pnrm.v12i23.1191. DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v12i23.1191

J. Miranda et al., «The core components of education 4.0 in higher education: Three case studies in engineering education», Computers & Electrical Engineering, vol. 93, No 1, pp. 1-13, 2021, doi: 10.1016/j.compeleceng.2021.107278. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compeleceng.2021.107278

M. R. Altamirano Pazmiño, E. J. Guaña Moya, Y. A. Arteaga Alcívar, L. Patiño Hernández, L. Chipuxi Fajardo, and P. Flores Cabrera, "Uso de las herramientas digitales en la educación virtual en Ecuador," Revista Científica Kosmos, 2022.

J. Miranda, C. S. López, S. Navarro, M. R. Bustamante, J. M. Molina, y A. Molina, «Open Innovation Laboratories as Enabling Resources to Reach the Vision of Education 4.0», en 2019 IEEE International Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE/ITMC), Francia, 2019, pp. 1-7. DOI: https://doi.org/10.1109/ICE.2019.8792595

E. L. I. Guaña, "La importancia del pensamiento crítico y la resolución de problemas en la educación contemporánea," Revista Científica Kosmos, vol. 3, no. 1, pp. 4-18, 2024. DOI: https://doi.org/10.62943/rck.v3n1.2024.50

C. Herrerías Brunel y M. V. Isoard Viesca, «Aprendizaje en proyectos situados: la universidad fuera del aula. Reflexiones a partir de la experiencia», Sinéctica, vol. 43, No 1, pp. 01-16, 2014.

R. Germaine, J. Richards, M. Koeller, y C. Schubert-Irastorza, «Purposeful Use of 21st Century Skills in Higher Education.», Journal of Research in Innovative Teaching, vol. 9, No 1, pp. 19-29, 2016.

D. Agyapong, R. Brautlacht, y J. Owino, «University Collaboration. Research Collaboration and Teaching Collaboration: Competency-Based Learning Using a Cross- Cultural Students’ Project, in Handbook of Applied Teaching and Learning», en Handbook of Applied Teaching and Learning, Alemania: Hochschule Bonn-Rhein-Sieg, University of Applied Sciences, 2018, p. 126.

R. K. Ratnawat, «Competency Based Human Resource Management: Concepts, Tools, Techniques, and Models: A Review», Research Review International Journal of Multidisciplinary, vol. 3, No 5, pp. 119-124, 2015.

Y. J. H. Pérez, "Impacto de la enseñanza basada en proyectos apoyada por tecnología en el desarrollo de habilidades del siglo XXI en estudiantes de secundaria," Bastcorp International Journal, vol. 3, no. 1, pp. 4-18, 2024. DOI: https://doi.org/10.62943/bij.v3n1.2024.33

D. E. Salinas-Navarro, C. L. Garay-Rondero, y E. Z. R. Calvo, «Experiential Learning Spaces for Industrial Engineering Education», en 2019 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), Estados Unidos, 2019, pp. 1-9. doi: 10.1109/FIE43999.2019.9028580. DOI: https://doi.org/10.1109/FIE43999.2019.9028580

Q. Cheng, F. Lopez, y A. Hadjixenofontos, «Integrating Introductory Data Science into Computer and Information Literacy through Collaborative Project-based Learning», en 2019 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), Estados Unidos, 2019, pp. 1-5. doi: 10.1109/FIE43999.2019.9028683. DOI: https://doi.org/10.1109/FIE43999.2019.9028683

V. Venkatesh, A.-M. Croteau, y J. Rabah, «Perceptions of Effectiveness of Instructional Uses of Technology in Higher Education in an Era of Web 2.0», en 2014 47th Hawaii International Conference on System Sciences, Estados Unidos, 2014, pp. 110-119. DOI: https://doi.org/10.1109/HICSS.2014.22

R. Terry, J. Taylor, y M. Davies, «Successful teaching in virtual classrooms», en Learning and Teaching in Higher Education, Estados Unidos: Edward Elgar Publishing, Inc., 2019, pp. 211-221. DOI: https://doi.org/10.4337/9781788975087.00035

A. Gegenfurtner, A. Zitt, y C. Ebner, «Evaluating webinar-based training: a mixed methods study of trainee reactions toward digital web conferencing», International Journal of Training and Development, vol. 24, No 1, pp. 5-21, 2020, doi: 10.1111/ijtd.12167. DOI: https://doi.org/10.1111/ijtd.12167

S. G. Paredes y N. R. Vázquez, «My Teacher is a Hologram: Measuring innovative STEM learning experiences», en 2019 IEEE Integrated STEM Education Conference (ISEC), Estados Unidos, 2019, pp. 332-337. DOI: https://doi.org/10.1109/ISECon.2019.8882042

J. J. Del Álamo Venegas, L. Alonso Díaz, R. Yuste Tosina, y V. López Ramos, «La dimensión educativa de la robótica: del desarrollo del pensamiento al pensamiento computacional en el aula», Campo Abierto. Revista de Educación, vol. 40, No 2, pp. 221-233, 2021, doi: 10.17398/0213-9529.40.2.221.

S. Ouhrir, S. Lotfi, y M. Talbi, «Online Peeragogy Effects of Videos Developed by Students on Peer Learning 2019», International Journal of Emerging Trends & Technology in Computer Science, vol. 7, No 11, pp. 576-583, 2019. DOI: https://doi.org/10.30534/ijeter/2019/287112019

J. G. Moya, "Revolución de la ciberseguridad en la cuarta revolución industrial," Revista Ingeniería e Innovación del Futuro, vol. 2, no. 2, pp. 6-20, 2023. DOI: https://doi.org/10.62465/riif.v2n2.2023.11

P. A. E. Cevallos, "Desarrollo de competencias digitales en docentes y estudiantes: retos y oportunidades," Revista Ingenio global, vol. 2, no. 2, pp. 55-67, 2023. DOI: https://doi.org/10.62943/rig.v2n2.2023.66

J. Hawksworth, R. Berriman, y S. Goel, Will robots really steal our jobs?: an international analysis of the potential long term impact of automation. Inglaterra: PricewaterhouseCoopers, 2019.

B. Miguélez-Juan, P. N. Gómez, y L. Mañas-Viniegra, «La Realidad Virtual Inmersiva como herramienta educativa para la transformación social: Un estudio exploratorio sobre la percepción de los estudiantes en Educación Secundaria Postobligatoria», Aula Abierta, vol. 48, No 2, pp. 157-166, 2019, doi: 10.17811/rifie.48.2.2019.157-166. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.157-166

J. Toala-Palma, J. Arteaga-Mera, J. Quintana-Loor, y M. Santana-Vergara, «La Realidad Virtual como herramienta de innovación educativa», EPISTEME KOINONIA, vol. 3, No 5, pp. 1-10, 2020. DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.835

A. L. G. Aspera y G. C. Hernández, «La realidad virtual inmersiva en ambientes inteligentes de aprendizaje. Un caso en la educación superior», Revista ICONO 14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, vol. 9, No 2, pp. 122-137, 2011. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v9i2.42

G. Mendizábal Bermúdez y A. E. Escalante Ferrer, «El reto de la educación 4.0: competencias laborales para el trabajo emergente por la covid-19», RICSH Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, vol. 10, No 19, pp. 261-283, 2021, doi: 10.23913/ricsh.v10i19.242. DOI: https://doi.org/10.23913/ricsh.v10i19.242

F. Matoseiro Dinis, A. S. Guimarães, B. Rangel Carvalho, y J. P. Poças Martins, «Development of virtual reality game-based interfaces for civil engineering education», en 2017 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), Atenas, 2017, pp. 1195-1202. doi: 10.1109/EDUCON.2017.7943000. DOI: https://doi.org/10.1109/EDUCON.2017.7943000

J. Elliman, M. Loizou, y F. Loizides, «Virtual Reality Simulation Training for Student Nurse Education», en 2016 8th International Conference on Games and Virtual Worlds for Serious Applications (VS-GAMES), Barcelona, 2016, pp. 1-2. DOI: https://doi.org/10.1109/VS-GAMES.2016.7590377

M. Pilatásig et al., «Teaching-Learning System Using Virtual Reality and Haptic Device to Improve Skills in Children of Initial Education», en Developments and Advances in Defense and Security, Cham, 2018, pp. 307-316. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-78605-6_26

Published

2024-05-30

How to Cite

Molina Cusme, J. J. (2024). The virtual world and education 4.0. Revista Ingenio Global, 3(1), 29–45. https://doi.org/10.62943/rig.v3n1.2024.73

Issue

Section

Artículos